System kategoryzacji hoteli ma jedno podstawowe zadanie – ujednolicenie standardów i podział obiektów na grupy spełniające poszczególne wymagania. System gwiazdek odzwierciedla spełniane przez obiekty wymogi i kryteria oraz sprawia, że gość wybierając hotel o określonej liczbie gwiazdek, wie jakich usług i udogodnień może się po nich spodziewać.
Poniżej wymienione kryteria określają standard oraz wyposażenie pokoi, funkcjonowanie gastronomii w hotelu czy dostępność i jakość usług dodatkowych. Warto tutaj wspomnieć, że sieci hotelowe posiadają własne wewnętrzne wymogi dla poszczególnych kategorii hoteli lecz zawsze muszą one być zgodne z wymogami określonymi w przepisach krajowych. Gwiazdki hotelowe są przyznawane tylko na podstawie spełniania tych wymogów co zapewnia możliwość łatwego okreśłenia czego możemy się spodziewać po danym obiekcie.
Standardy wyznaczania usług w branży hotelarskiej w Polsce regulowane są przez 2 akty prawne: ustawę o usługach turystycznych oraz rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie. Ustawa ta zastrzega również nazwę „hotel” dla skategoryzowanych obiektów, które spełniają określone wymogi – posiada minimum dziesięć pokoi, w tym większość jedno- i dwuosobowych, oferuje szeroki zakres usług dodatkowych – i podlegają kontrolom Urzędu Marszałkowskiego. W wyniku kontroli hotel, który nie spełnia wymogów w zakresie wyposażenia, zakresu świadczonych usług lub sprawności sprzętu hotelowego, może stracić swoją kategorię, bądź w przypadku gdy przewyższa określone standardy – zyskać wyższą.
System kategoryzacji Hotelstars Union został opracowany na podstawie dyrektyw Unii Europejskiej i jest powszechnie używany w krajach członkowskich. System składa się z 270 kryteriów i systemu punktowego, które są oparte o badania przeprowadzone wśród gości.
1 gwiazdka:
Wszystkie pokoje mają dostęp do prysznica/wanny oraz toalety
Codzienne sprzątanie pokoju
Wszystkie pokoje z telewizorem i telewizją kablową/satelitarną
Dostęp sieci Wi-Fi
Stół i krzesło
Mydło do rąk i do ciała
Zestaw higieny osobistej: szczoteczka i pasta do zębów, zestaw do golenia
Ręczniki
Obsługa hotelowa
Płatność bezgotówkowa
Wydłużone śniadanie
Oferta napoi z usługą room service albo sklepem hotelowym
Możliwość depozytu
2 gwiazdki:
Bufet śniadaniowy
Lampka nocna obok łóżka
Płyn do kąpieli lub szampon
Ręczniki kąpielowe i do rąk
Dwujęzyczna obsługa
Zestaw do szycia oraz mycia/polerowania butów
3 gwiazdki:
Recepcja czynna 10 godzin, obsługa hotelowa dostępna telefonicznie przez 24 godziny
Loża przy recepcji oraz obsługa bagażowa
Oferta napojów z dostawą pokoju
Telefon w pokoju z możliwością wykonywania połączeń wewnętrznych oraz zewnętrznych
Dostęp do rozrywek typu audio oraz multimedialnych
Suszarka i chusteczki higieniczne
Lustro i miejsce do przechowania walizki/bagażu
Pralnia i możliwość prasowania
Dodatkowa pościel i poduszka
System odpowiadania na zażalenia klientów?
Dwujęzyczna strona internetowa
4 gwiazdki:
Recepcja czynna 16 godzin, obsługa hotelowa dostępna 24 godziny
Lobby z miejscem do siedzenia i możliwością zamówienia napoi, bar hotelowy, loża
Bufet śniadaniowy oraz śniadania z karty dostępne w porze śniadaniowej
Minibar oraz 16 godzinny dostęp do napojów w pokoju
Wygodny fotel ze stolikiem w pokoju
Szlafrok i kapcie
Przyrządy kosmetyczne: czepek prysznicowy, obcinacz do paznokci, waciki, lusterko kosmetyczne, przestrzeń do przechowania własnych kosmetyków
Dostęp do telewizji międzynarodowej
5 gwiazdek:
Recepcja czynna 24 godziny, obsługa hotelowa dostępna 24 godziny
Obsługa parkingowa
Konsjerż
Usługi transportowe np. limuzyna
Obsługa bagażowa
List powitalny oraz upominek dla każdego gościa
Minibar i room service dostępny przez 24 godziny na dobę
Urządzenie z dostępem do internetu
Sejf w pokoju
Usługa prasowania ubrań
Wieczorna obsługa pokojowa
Menu śniadaniowe z możliwością zamówienia do pokoju
Mamy nadzieję, że pomogliśmy Wam zrozumieć różnice między poszczególnymi kategoriami hotelowymi. Jeśli chcecie poznać najlepsze hotele w polsce w wybranych kategoriach, zachęcamy do sprawdzenia naszej listy hoteli oraz ofert pobytowych w zakładce "OFERTY". Dodatkowo zachęcamy do obserwowania Nas na Social Mediach, aby mieć dostęp do najnowszych ofert sezonowych oraz promocyjnych w najlepszych obiektach hotelowych w Polsce.
Comments